close
تبلیغات در اینترنت
شرحی کامل بر احکام تقلید

شرحی کامل بر احکام تقلید

شرحی کامل بر احکام تقلید
تعداد بازديد : 317

شرحی کامل بر احکام تقلید

آيا اهل خبره - به عنوان مرجع تشخيص اعلم - بايد مجتهد باشند؟

همه مراجع: خير لازم نيست مجتهد باشند؛ ولى بايد در حدى از مرتبه علم باشند كه بتوانند مجتهد را از غير مجتهد و اعلم را ازغير اعلم تشخيص دهند.
تبصره. كلام مراجع تقليد در رساله‏هاى علميه «مطلق» است و اهل خبره را به «مجتهد» تفسير نكرده‏اند.
منابع :
آيات عظام تبريزى، استفتاءات، س 56؛ توضيح المسائل، م 3؛ نورى و وحيد، توضيح المسائل، م 3؛ خامنه‏ اى،اجوبةالاستفتاءات س 24 و 25؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 11؛ العروة الوثقى، ج‏1، م 17

آيا اهل خبره - به عنوان مرجع تشخيص اعلم - بايد مجتهد باشند؟

همه مراجع: خير لازم نيست مجتهد باشند؛ ولى بايد در حدى از مرتبه علم باشند كه بتوانند مجتهد را از غير مجتهد و اعلم را ازغير اعلم تشخيص دهند.
تبصره. كلام مراجع تقليد در رساله‏هاى علميه «مطلق» است و اهل خبره را به «مجتهد» تفسير نكرده‏اند.
منابع :
آيات عظام تبريزى، استفتاءات، س 56؛ توضيح المسائل، م 3؛ نورى و وحيد، توضيح المسائل، م 3؛ خامنه‏ اى،اجوبةالاستفتاءات س 24 و 25؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 11؛ العروة الوثقى، ج‏1، م 17

 

آيا انسان مى ‏تواند بدون انتخاب مرجع تقليد، در مسائل به احتياط عمل كند؟

همه مراجع: اگر طريق احتياط را بداند اشكال ندارد؛ ولى دانستن آن نياز به اطلاعات وسيعى از مسائل فقهى دارد كه براى افرادعادى دستيابى به آن دشوار است.
تبصره. دستيابى به راه‏ هاى احتياط، بايد از روى اجتهاد و يا تقليد از مجتهد انجام گيرد.

منابع :

آيات عظام خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 2؛ العروة الوثقى، ج 1، التقليد، م 2 و 66؛ توضيح المسائل مراجع،م 1؛ نورى، توضيح المسائل، م 1؛ وحيد، توضيح المسائل، م 1.


تفاوت احتياط واجب و احتياط مستحب را بيان كنيد؟

در احتياط واجب، ترك عمل براى مقلد جايز نيست؛ بلكه بايد به احتياط واجب مرجع تقليد خود عمل كند و يا در اين مسأله به مرجع ديگرى با رعايت « الاعلم فالاعلم» رجوع كند. اما در احتياط مستحب، ترك عمل براى مقلد جايز است - اگر چه انجام دادن آن ثواب و پاداش است - ولى نمى‏ تواند در اين مسأله، به مرجع ديگرى رجوع كند. بنابر اين در احتياط واجب، مقلد بين عمل به احتياط مرجع خود، يا رجوع به نظر مرجعى ديگر مخير است؛ اما در احتياط مستحب مقلد بين عمل به احتياط مستحب، يا به فتواى همراه آن، مخير است.

منبع :

توضيح المسائل مراجع، 7 و 8.


اگر مرجع تقليدمان در مسأله‏ اى احتياط واجب نمود و ما هم به آن عمل كرديم، آيا مى‏ توانيم بعد از عمل، به مجتهد ديگرى -كه اعلم بعد از او است - رجوع كنيم؟

همه مراجع: آرى، مى ‏توانيد رجوع كنيد.

منابع :

دفتر همه مراجع


اگر مرجع تقليد رساله نداشت، آيا تقليد از او جايز است؟

همه مراجع:اگر شرايط مرجعيت تقليد را داشته باشد، تقليد از او جايز است و داشتن رساله شرط نيست.

منابع :

همه مراجع ، توضيح ‏المسائل مراجع، م 2؛ آيت ‏الله خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 9؛ آيت ‏الله نورى و آيت ‏الله وحيد، توضيح‏المسائل، م


آيا تقليد از مجتهد بر هر كسى حتى تحصيل كرده‏ها واجب است؟

همه مراجع: اگر مجتهد نيستند و نمى‏توانند به احتياط عمل كنند، واجب است از مجتهد تقليد نمايند.

تبصره. عمل به احتياط نياز به اطلاعات وسيعى از مسائل فقهى دارد؛ از اين رو تنها راه براى عموم مردم، همان تقليد از مجتهد است.
منبع:

توضيح المسائل مراجع، م 1،آيات عظام نورى و وحيد؛ توضيح المسائل، م 1؛ آيت الله خامنه‏اى، اجوبة استفتاءات، س 1 و 2.


ازمجتهدى كه ازدنيارفته تقليدمى‏كردم اكنون مجتهدزنده رااعلم مى‏دانم،مى‏توانم برتقليدوي باقي بمانم؟

آيات عظام امام و خامنه‏اى: آرى، مى‏توانيد بر تقليد او باقى بمانيد.

آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى، نورى، فاضل و وحيد: خير، نمى‏توانيد بر تقليد او باقى بمانيد و بايد از مجتهد زنده اعلم تقليد كنيد.

منبع:

امام، تحرير الوسيلة، ج 1، م 13؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات،س 35 و 39.
توضيح المسائل، م 9؛ آيات عظام نورى و وحيد، توضيح المسائل، م 9؛ آيت الله تبريزى، صراط النجاة، ج 1، س 1337 و ج 2، س 1442؛ آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 6


اگر نتوانيم مجتهد اعلم را بشناسيم، وظيفه چيست؟

آيات عظام امام، خامنه‏اى، مكارم و نورى: بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، احتياط واجب است كه از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى‏يابيد.
آيات عظام بهجت، فاضل، صافى و وحيد: بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، واجب است از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى‏يابيد.

آيات عظام تبريزى و سيستانى: بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، نظر آن عده كه تخصص‏شان بيشتر است، مقدم داريد. در غير اين صورت بايد از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى‏يابيد.

تبصره. تعبير آيت‏اللّه مكارم در مورد «احتمال اعلميت»، گمان به اعلم بودن است.

منبع:

توضيح‏المسائل مراجع، م 3و4؛ آيت‏الله وحيد، توضيح‏المسائل، م 3 و 4 ؛ آيت‏الله نورى، توضيح‏المسائل، م 3و4. آيت‏الله سيستانى، تعليقات على العروة، م 13 و 20 و 21 و آيت‏الله تبريزى، توضيح‏المسائل، م 3 و 4؛ استفتاءات، س 32


آيا براى تقليد از مرجع، نيت زبانى لازم است؟

همه مراجع: خير، نيت زبانى لازم نيست.

منبع:

آيت الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 34؛ توضيح المسائل مراجع، م 2؛آيات عظام نورى و وحيد، توضيحالمسائل، م 2.


مرجع تقليدم از دنيا رفته و او رااز مجتهدان زنده اعلم ميدانم،آيا مي توانم برتقليد اوباقي بمانم؟

آيات عظام امام، خامنه‏اى و نورى: آرى، مى‏توانيد بر تقليد او باقى بمانيد.

آيت الله بهجت: در مسائلى كه به آنها عمل كرده‏ايد، واجب است بر او باقى بمانيد.
آيت الله صافى: بنابر احتياط واجب، بايد بر تقليد او باقى بمانيد.
آيات عظام سيستانى، فاضل و وحيد: بايد بر تقليد او باقى بمانيد.
آيت الله مكارم: بايد در مسائلى كه به فتواى ميّت عمل كرده‏ايد، بر او باقى بمانيد.
آيت الله تبريزى: بايد در مسائلى كه در زمان حيات، از او ياد گرفته‏ايد، بر تقليد او باقى بمانيد.
منبع:
آيت الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 8؛ امام، استفتاءات، س 20؛آيت الله خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 35.
آيت الله بهجت توضيح المسائل، م 12 و 13؛ وسيلة النجاة،ج 1، م 14.
آيت الله صافي توضيح المسائل، م 9؛ جامع الاحكام، ج 1، س 20.
توضيح المسائل مراجع، م 9؛آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م9.
آيت الله مكارم توضيح المسائل، م 10.
آيت الله تبريزى: استفتاءات، س 26.

اگر كسى نمى‏دانسته كه بايد تقليد كند، حكم نماز و عبادات او چگونه است؟

آيات عظام امام، بهجت، فاضل، و نورى: در يكى از سه صورت صحيح است:1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است.2. عمل او با فتواى مجتهدى كه وظيفه‏اش تقليد از او بوده مطابق باشد 3. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 

آيات عظام صافى، تبريزى، مكارم و وحيد: عمل او در صورتى صحيح است كه بفهمد به وظيفه واقعى خودرفتار كرده و يا با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد.
آيت الله سيستانى: در يكى از سه صورت صحيح است:1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتاركرده است.2. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 3. جاهل قاصر بوده و نقص عملش به اركانو مانند آن باز نگردد.
تبصره 1. اگر آن عمل عبادى بوده، در صورتى صحيح است كه با قصد قربتانجام داده باشد
تبصره 2. عمل به احتياط يكى از راه هايى است كه غالباً شخص مى‏تواند با آن يقين پيدا كند كه به وظيفه واقعى خود رفتار كرده
منبع:
توضيح المسائل مراجع، م 14؛آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛آيت الله نورى، توضيح المسائل، م 14؛آيت الله خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7.؛آيت الله وحيد، توضيح المسائل،م 14؛آيتاللهتبريزى، استفتائات، س 66.آيت الله سيستاني توضيح المسائل، م 12.  
 

آيا كسى كه در آموختن احكام دينى مورد نياز خود كوتاهى مى‏كند، گناه‏كار است؟

همه مراجع: اگر نياموختن احكام به ترك واجب يا ارتكاب حرام بينجامد، گناه‏كار است.

منبع:

آيت الله خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 6؛ العروة الوثقى، ج 1، التقليد، م 28 و 1؛آيت الله تبريزى، التعليقة على منهاج‏الصالحين، م 18؛ توضيح‏المسائل مراجع، م 11؛آيات عظام وحيد و نورى، توضيح‏المسائل، م 11

 


 

آيا تقليد از مجتهد بر هر كسى حتى تحصيل كرده‏ها واجب است؟

همه مراجع: اگر مجتهد نيستند و نمى‏توانند به احتياط عمل كنند، واجب است از مجتهد تقليد نمايند.

تبصره. عمل به احتياط نياز به اطلاعات وسيعى از مسائل فقهى دارد؛ از اين رو تنها راه براى عموم مردم، همان تقليد از مجتهد است.

منبع:

توضيح‏المسائل مراجع، م 1، آيات عظام نورى و وحيد؛ توضيح‏المسائل، م 1؛آيت الله خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س1و2.

نویسنده :
موضوع: خوی نیوز ,
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آذر 1394 ساعت: 13:34
بخش نظرات این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
. . . . . . . . . . . . . . . . .ilam.mttb.ir">. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .an.mttb.ir">. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .oo.mttb.ir">. .anian.mttb.ir">. . . . .bahoosh.mttb.ir">. . . . . . .eng.mttb.ir">. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .nia69.mttb.ir">. . . . . .i.mttb.ir">. . . . . . . . .abiinstitute.mttb.ir">. . . . . . . . . .sar.mttb.ir">. . . . . . . . . . . . . .